KAAPVERDIË2022

de reis

Je bent altijd iets onrustige als je op reis gaat. Heb je alles wel ingepakt en heb je de juiste formulieren bij je om te mogen reizen. Gelukkig was onze PCR-test negatief. En dat was de meest belangrijke voorwaarden om op reis te kunnen.

Woensdagochtend om 03:10 uur ging onze wekker. Erg vroeg, Maar onze vlucht met TUI vertrekt om 07:00 uur vanaf Schiphol. Onno was al iets eerder wakker en al druk om zijn twee kitetassen die dit keer mee moesten op de auto vast te binden. Twee boards en 4 vliegers moeten er voor zorgen dat hij kan surfen in alle omstandigheden die er zijn. En dat is ook te begrijpen want dat is het hoofddoel van de vakantie. Als gewone bagage hebben we ook nog 1 koffer bij ons vol met kleding. Na het douchen zaten we rond kwart voor 4 in de auto. Het was lekker rustig op de weg en konden we gewoon doorrijden. Onze auto geparkeerd op P3 lang parkeren en vanuit daar met de bus in 5 minuten naar de vertrekhal. Van te voren moesten we ons al inchecken omdat je een Corona document moet ondertekenen. Dus was het alleen bagage inleveren. Omdat de kitespullen mee gaan betekent dit dat er extra betaald moet worden en dat de bagage bij odd-lugage afgeleverd moest worden. De dame aan de balie moest de PCR-test nog zien en konden we doorlopen naar de douane. Rond zes uur was het dan tijd voor een kop koffie en een broodje.

De vlucht naar Kaap Verdië gaat via Banjul (Gambia). Het eerste gedeelte neemt 6 uur en 37 minuten in beslag. Toen we eenmaal zaten hadden we toch spijt dat we geen Comfort Klasse hadden geboekt. De beenruimte op deze vlucht was wel erg beperkt. Het was een rustige vlucht. Tussendoor werd er een maaltijd en een snack geserveerd, af en toe wat te drinken. In Gambia mochten we blijven zitten in het vliegtuig. Op de luchthaven daar waren we het enige vliegtuig, best wel raar om mee te maken. Er werd bijgetankt en er kwamen nieuwe passagiers in het vliegtuig. Normaal duurt dit allemaal 25 minuten, maar er was een dame uitgestapt die niet had moeten uitstappen. Haar ruimbagage zat nog in het vliegtuig dus moest er een controle plaats vinden om te achterhalen wie uit het vliegtuig was gestapt. Na een dik kwartier hadden ze de passagier gevonden. We konden vertrekken voor de laatste vlucht van 1 uur en 15 minuten.

Van te voren had ik op allerlei forums gelezen hoe men op Kaap Verdië omgaat met Corona regels en de strenge douane ivm visa. Dus netjes alle papieren uitgeprint. Zodat we op alle vragen een antwoord konden geven. Ook zouden ze met thermometers klaar staan om die op je hoofd te zetten en als je dan verhoging hebt dan moest je extra PCR-test doen. In de aankomsthal stonden 3 dames in witte jassen. Ze wilde graag de PCR-test zien of dat we de booster gehad hadden. Nadat we die hadden laten zien konden we doorlopen naar de douane. Daar moest je op een scanner je paspoort leggen en konden we ook gewoon doorlopen. Misschien moet ik minder forums lezen.

De bagage is allemaal meegekomen. Onno had van te voren een taxi geregeld om al onze spullen mee te nemen zodat we niet met een TUI-bus langs alle hotels moesten. De dame stond ons al op te wachten, alle bagage in haar auto en vervolgens in 20 minuten naar ons hotel Riu Funana gereden. Inchecken verliep voorspoedig. We zitten in blok 6. Snel omkleden en iets gaan eten bij de poolbar. En daarna een duik in het zwembad. Het is best druk maar gelukkig kun je rustige plekken opzoeken. Een cocktail gedronken en onze vakantie kan echt beginnen.